Øydelegginga av «Det norske toget» held fram mot stupet!

Ole Palmstrøm

Vy tapte anbud

Nå skal svenskene kjøre togene nord for Oslo. Vy tapte anbudet

Vy tapte anbudet på en rekke strekninger i Norge.

Det svenske togselskapet SJ skal fra sommeren 2020 kjøre togene på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen.

SJ får kontrakt på for en periode på ti og et halvt år, og skal starte opp trafikken fra 7. juni 2020.

Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt, skriver Jernbanedirektoratet.

Fornøyd

– Vi er glade for at det også for denne trafikkpakken var sterk og god konkurranse, selv om antall tilbydere var færre enn i pakke 1. Når vi nå inngår kontrakt med SJ, får vi en leverandør som allerede trafikkerer i Norge og som er kjent med nordiske trafikkforhold, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik i ei pressemelding.

SJ lover å kjøre togene billigere enn Vy (NSB) har gjort.

Ansattes rettigheter

Alle som jobber på de syv strekningene vil få tilbud om å bli med over i SJ Norge, opplyser selskapet i en pressemelding. SJ skal nå møte fagforeningene.

Ansatte som tilbys overføring fra Vygruppen AS til SJ Norge etter reglene i arbeidsmiljøloven og jernbaneloven, beholder dagens lønns- og arbeidsvilkår.

Saken fortsetter under bildet.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik og Thomas Silbersky, leder for den internasjonale virksomheten i SJ svarer på spørsmål etter at det ble kunngjort at SJ vant anbudet om jenbanepakke 2.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik og Thomas Silbersky, leder for den internasjonale virksomheten i SJ svarer på spørsmål etter at det ble kunngjort at SJ vant anbudet om jenbanepakke 2.

Her skal SJ kjøre

SJ skal kjøre disse strekningene:

• Dovrebanen (Eidsvoll til Trondheim): 549 km, 26 ukentlige avganger.

• Raumabanen (Dombås til Åndalsnes): 115 km, 25 ukentlige avganger.

• Rørosbanen (Hamar til Støren via Røros): 382 km, 43 ukentlige avganger.

• Trønderbanen (Lokaltogtilbudet i Trøndelag) 164 km, 163 ukentlige avganger.

• Meråkerbanen (Trondheim-Meråker-Storlien i Sverige): 71 km, 14 ukentlige avganger.

• Nordlandsbanen (Trondheim til Bodø): 726 km, 32 ukentlige avganger.

• Saltenpendelen (Lokaltogtilbud som betjener Bodø, Fauske og Saltdal): 81 km, 37 ukentlige avganger.

Eid av den svenske staten

SJ Norge er et norsk datterselskap av Sveriges største persontrafikkoperatør SJ. SJ er heleid av den svenske stat. SJ opererer allerede i dag i Norge og driver togtilbudet mellom Stockholm og Narvik og mellom Stockholm og Oslo.

Denne saken blir oppdatert. Følg med på frifagbevegelse.no!

Kommentar til dei blå-blå om konkurranseutsetjing av NSB:

Dette er rein nyliberalisme frå dei blå-blå sis side, og det er heller ikkje nytt. Kvar gong noko dreier seg om sokalla fri konkurranse så er det alltid det beste, skal ein tru nyliberalistane. Dei klarar sjølvsagt aldri reflektera over kva konkurranse tyder. Det er berre nyliberal ideologi for dei! Er den fri i ordet si rette tyding? I anbodsregimet vert omlag alle kostnader skore ned til beinet. Kvaliteten vert taparen. OG når avisa BT (som er for dette) nemner at Hordaland har private selskap som køyrer bussane for det fylkeskommunale selskapet Skyss, så er det nettopp det konkurranseutsetjinga av persontrafikken.i NSB handlar om. Det er fint BT møter seg sjølv i døra her: Mange lesarar vil sikkert hugse at BT har dekka problem innan Skyss med misnøgde passasjerar, få ruter mange stader, forseinka ruter, dyrare billettar som ikkje vert subsidiert godt nok. Desse typiske problem med mange private aktørar, skal liksom verte “så meget bedre” om eit statleg NSB ikkje driv persontrafikken også?

Meinar verkeleg dei blå-blå at me passasjerar får fantastiske høve om dette privatiserast? Konkurranse kan også virke skjerpande, står det i dokumenta. Ja, det kan virke så skjerpande på nedsett pris og kvalitet at mange står att på perrongen, mens New Public Management (privatisering av offentlege tenester) -toget rasar framover mot stupet med profitt til store multinasjonalar som drivstoff!

Ivar Jørdre

About ivarjordre

painter, activist, writer, revolutionary, human
Dette innlegget vart posta under Kapitalisme, Noreg - Norway, Politikk, samfunn, Vår globale verd og merkt , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenkja.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.