Privatisering av jernbanen – «Go to Hell» Go-Ahead!

VANT ANBUDET: Britiske Go-Ahead skal kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene.

VANT ANBUDET: Britiske Go-Ahead skal kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene.

Øystein Bråthen

Privatisering på Sørlandsbanen:

Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen

Fra 2015 til 2017 ble verdien av Oljefondets aksjer i Go-Ahead halvert. Nå skal selskapet tjene penger på å kjøre tog i Norge.

Publisert 19.10.2018 – frifagbevegelse.no

Det skapte reaksjoner da NSB ble danket ut på tre tog-strekninger i Sør-Norge, til fordel for britiske Go-Ahead.

Men også dette selskapet har den norske stat eierinteresser i.

Oljefondet er nemlig en av eierne av Go-Ahead. Med sine 2,61 prosent av aksjene i selskapet, er de den sjuende største eieren i selskapet.

Oljefondet har siden i fjor redusert eierandelen, fra 2,96 prosent. Selskapet har den siste tiden måttet tåle både kraftig kritikk fra brukerne og bonusbråk rundt direktøren.

NSB-ansatte er skuffet og overrasket over at Go-Ahead ble valgt

Har sunket kraftig i verdi

Oljefondet, eller Norges Bank Investment Managemnet som det heter internasjonalt, gikk inn i selskapet allerede i 2002. Mens verdien av selskapet har økt jevnt og trutt, foruten finanskrisa i 2008, har den nå sunket kraftig de siste tre årene.

På det meste var verdien av Oljefondets investeringer i Go-Ahead – i 2015 – 410 millioner kroner. I 2017 var den halvert – til 210 millioner kroner.

Ville avsette styreformannen

Oljefondet stemte i 2017 også for å avsette den sittende styreformannen, Andrew Allner – som ble formann i 2013, men han ble sittende.

Konsernsjefen i Go-Ahead, Allan Brown, fikk tidligere i høst utbetalt en bonus på snaut 600.000 pund (ca. 6,5 millioner kroner etter dagens kurs). Dette på tross av at selskapet i sommer hadde store problemer med trafikkavviklingen på grunn av endringer i rutetabellen.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge

Skal primært skape profitt for eierne

Mens eierne av statlige jernbaneselskapene som norske NSB, svenske SJ og tyske Deutsche Bahn samfunnsmessige føringer i hvordan selskapene drives, er Go-Aheads primæroppgave å skape profitt for eierne.

De to desidert største eierne av selskapet er Standard Life Investments Ltd, med 9 prosent av aksjene og Threadneedle Asset Management Ltd.med 8,48 prosent av aksjene.

Standard Life Investments Ltd er Europas nest største holdingselskap, og forvalter 670 milliarder pund.

Threadneedle Asset Management Ltd. er et holdingselskap som holder til i Luxembourg, og som er heleid av det amerikanske investeringsselskapet Ameriprise Financial.

Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet

Slik er hverdagen på «anbudsbanen

Anbudstilhengerne mener Go-Ahead sparer staten for 300 millioner kroner i året. NSB-direktørens regnestykke viser noe helt annet

About ivarjordre

painter, activist, writer, revolutionary, human
Dette innlegget vart posta under Fagrørsle og kamp, Kapitalisme, Noreg - Norway, Politikk, samfunn og merkt , , , , , . Bokmerk permalenkja.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.